Vlogger mag geen producten meer aanprijzen, verdienmodel in gevaar
http://www.hartvannederland.nl/wp-content/uploads/2020/11/anp-83702107.jpg
Populaire vloggers mogen in hun video’s binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Dat bevestigt het Commissariaat voor de Media na vragen van het FD.
De nieuwe regels, gebaseerd op de per 1 november gewijzigde Mediawet, leggen een bom onder het verdienmodel van veel bekende vloggers, die soms honderdduizenden kijkers trekken. De kleinere ‘hobbyvlogger’ blijft waarschijnlijk buiten schot.
Duizenden euro’s voor vermelding
Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs tienduizenden euro’s voor een enthousiaste vermelding. De betalingen zijn veruit hun belangrijkste inkomstenbron. Maar de nieuwe regels schrijven voor dat vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen ‘overmatige aandacht’ mogen geven.
Voor de bekende vlogger Enzo Knol (met ruim 2,5 miljoen volgers) betekent dit bijvoorbeeld dat hij zich nog wel mag laten betalen om vissticks van Iglo te eten. Maar hij mag niet drie keer zeggen hoe lekker hij ze vindt. Dit terwijl juist de aanbeveling de grote kracht is van zogenoemde influencermarketing. Vloggers hebben veel invloed op koopgedrag, bleek uit een enquête in opdracht van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken. De helft van de kinderen koopt weleens iets wat ze hebben gezien in een vlog.
Als vloggers een product in beeld brengen, moet aan het begin en aan het slot van advertentie worden vermeld dat het gaat om reclame. Die praktijk is nu nog zeldzaam. In vlogs bedoeld voor kinderen onder de 12 jaar mogen helemaal geen gesponsorde producten meer voorkomen.